Образование

Що не так в українських школах із розумінням чоловічих і жіночих ролей

Стартував новий навчальний рік. А чи задумувалися ви, скільки стереотипів і соціальних навичок, окрім навчальної програми, засвоюють там учні? Поки що школу не можна назвати місцем, де звертають достатньо уваги і на гендерні питання.

Проект Genderwatch.ru заглянув у кабінети школи N і розібрався, що там не так із розумінням чоловічих і жіночих ролей. Ми ж вирішили порівняти з українськими реаліями, які, на жаль, не дуже відрізняються.

Вчительська 

За даними Інституту освітньої аналітики, у 2018-19 навчальному році 85.54% вчителів, які працюють в українських школах, — жінки. Але чомусь зазвичай переможцями конкурсу «Учитель року» стають чоловіки. Скажімо, минулого року із чотирьох лауреатів, троє — саме чоловіки. Також за словосполученням “директор школи”, мабуть, у багатьох закріпився образ чоловіка. 

Це “скляний ескалатор” — явище, коли в “жіночих” професіях чоловіки отримують перевагу і одразу піднімаються на більш престижну позицію.

Щоб кар’єрний ріст чоловіків і жінок став більш справедливим, треба почати обговорювати цю проблему відкрито.

Кабінет ОБЖ

Акція #янебоюсясказати, яка свого часу підірвала соцмережі, показала, що сексуальне насилля — це масова проблема і в Україні. Тисячі дівчат і жінок розповіли особисті історії про насильство, яке їм довелося пережити.

За даними UNFPA, понад 1,1 мільйона жінок в Україні щороку стають жертвами фізичного чи сексуального насильства у сім’ї.

«Нас з дитинства вчать не дивитися в очі, не провокувати, думати, як одягатися, де ходити. Ми навіть не задумуємося часто, що все наше життя абсолютно просякнуте контролем, як над собою, так і над тим, що відбувається довкола. Питання безпеки для нас – це питання номер один», — розповідала в інтерв’ю Promum виконавча директорка правозахисної організації Amnesty International Україна Оксана Покальчук.

Але в школі дітей навчають захищатися лише від пожеж чи надзвичайних ситуацій. А сьогодні не менш важливо, щоб дитина знала, що таке харасмент, булінг і вміла протистояти емоційному чи будь-якому іншому насиллю. Знала, що говорити про такі речі не соромно і її вини у цьому немає.

Чому б учителям не поговорити з дітьми про ці проблеми на уроках ОБЖ?

Кабінет суспільствознавства

За однакову роботу жінки отримують на 20% менше, ніж чоловіки, і рідше стають директорами великих компаній чи президентами. Наприклад, у відповідь на запит Поваги, Держстат України повідомив, що розрив в оплаті праці жінок і чоловіків у сфері «інформації та телекомунікації», а це і ТВ, і онлайн-ЗМІ, і видавнича справа, справді існує – близько 20%. І це проблема не лише України.

Про це діти могли б дізнатися і задуматися у школі, якби в підручниках цитували не лише сімейний кодекс і перераховували функції сім’ї, але й пояснювали, що таке гендерна нерівність.

Знання про суспільство — це і знання про причини і наслідки “скляних стель” і трудової дискримінації. Багатьом дівчатам, особливо на початку їхньої кар’єри, такі знання були б дуже корисними.

Кабінет математики

З дитинства дітей різної статі заохочують до різних занять: все, що стосується техніки і точних цифр, вважається чоловічим. У результаті дівчатка нижче оцінюють свої задатки до математики і рідше йдуть у пов’язані з нею професії.

Треба перестати ділити професії на чоловічі і жіночі. Так дівчатам буде легше проявляти сміливість і ставати великими вченими.

Кабінет літератури

Шевченкова Катерина, Мавка Лесі Українки, Маруся Чурай чи інші героїні — жінки в українській класичній літературі зазвичай страждають, люблять, народжують дітей.

Але життя змінилося: розкажіть дітям, що не потрібно брати літературних героїнь за приклад. Вашій доньці ходити з цими ідеалами не на бал, а  на роботу у велику корпорацію. 

Туалет

У школі часто вивчення теми статевого дозрівання зводиться до уроків біології, де учні соромлячись хіхікають і переглядаються між собою, а тема сексу взагалі, як-то кажуть, нерозкрита. Місце, де учні говорять про ЦЕ, — туалет. Але там немає спеціаліста, який би розвіяв певні стереотипи чи міфи, як, наприклад, ми писали у нашому матеріалі.

Поки ці теми залишаються “туалетними”, епідемія СНІДу продовжується, а підліткова вагітність теж давно вже нікого не дивує.

Щоб покращити ситуацію, у школі потрібен обов’язковий курс сексуальної освіти — не в туалетах, а на уроках.

Спортзал

В університеті Ньюкасла порахували, що відмінності між рівнем фізичного розвитку хлопчиків одного віку можуть досягати до 60%, а відмінності між хлопчиками і дівчатками в середньому не перевищують 20%.

Всі діти різні, а в шкільних нормативах закріплені завищені очікування сили і швидкості від хлопчиків і занижені — від дівчаток. Навантаження на фізкультурі повинне залежати від ваги, зросту і здоров’я кожної дитини, а не від статі. 

Тоді фізичні вправи будуть робити їх здоровішими, а не культивуватимуть культуру змагань за принципом фізичної переваги.