Образование

Які псують, а які роблять наших дітей кращими: типи вчителів у школах

Пам’ятаєте крилаті вчительські фрази на кшталт «а голову ти не забув?», коли залишали щоденник вдома, або «розкажіть всім, усі посміємося», коли ви з однокласниками реготали за партами.

Школа — це передусім вчитель. Пригадайте своїх вчителів, якими вони були? Мудра і розважлива математичка чи активний і веселий фізрук? А, може, навпаки?

Ми вирішили описати декілька типових образів вчителів, яких можна побачити в будь-якій українській школі. Одні з них псують наших дітей:

Якому самому нудно на уроці

Здається, такий педагог і сам не любить свій предмет — все читає з книжки, акуратно і повільно записує щось у журнал, час від часу позіхає і задає «наступний параграф».

Домашніми завданнями теж не надто переймається — для нього головне кількість, а не якість. Тому часто задає реферати або конспектування матеріалу. Причому чим більше — тим краще. 

А у зміст, здається, так ніхто і не вникатиме — ні учень, ні вчитель. Тому батькам, напевне, не обійтися без допомоги репетиторів.

Стара школа

Цей тип вчителя прагне підпорядкувати думку кожної дитини своїй. Змушує її діяти відповідно до своїх намірів. 

Хоче переробити дитину, не сприймає її інакшість. Такий педагог точно не буде в захваті від рожевого волосся школярки чи пірсингу в носі школяра. Може ностальгувати за тим, що раніше учні були кращими і розумнішими. 

Така поведінка вчителя може викликати в учня протест, особливо у підлітків. Не дивуйтеся, якщо вас викличуть у школу саме через такого вчителя. І не завжди вина дитини справді у цьому є.

Тиран

Ці вчителі тільки й чекають, щоб дитина зробила помилку, і завжди скористаються нагодою почитати мораль. Що призводить до того, що учень боїться неправильно відповісти, не може вільно говорити і взагалі замовкає. Особливо ранимих може довести і до сліз.

Вчитель же думає, що чим більше його бояться — тим краще. Тому створює численні заборони і вимагає їхнього виконання, хоче застрахуватися від будь-яких неприємних несподіванок. Свою роботу бачить у тому, щоб бути пильним і наглядати.

Страх поганий вчитель. Учні можуть зазубрити матеріал, щоб не отримати погану оцінку. Але ж ми знаємо принцип трьох “з” — зазубрив, здав і забув. 

А інші — роблять їх трохи кращими:

Якого всі бояться

 Один з найсуворіших вчителів школи. Інколи директор чи директорка. Зазвичай працює в школі вже багато років, тож міфи та історії про нього передаються з покоління в покоління. «Не дає списувати», «ніколи не ставить 12», «завжди перевіряє домашнє завдання» чи «ніколи нікому не потурає» — ці та інші «страшилки» викликають жах у школярів, особливо тих, кого він вчитиме вперше.

Строгий, але дуже справедливий, і учні отримують оцінки за своїми заслугами.

Вони ще не знають, що коли виростуть, швидше за все, подякують такому вчителеві, бо незважаючи на страх, знання з предмету обов’язково залишаться і стануть у пригоді.

Інноватор

Багато молодих вчителів, які тільки-но приходять працювати в школу, горять своєю справою і фонтанують ідеями. Але не тільки вік — показник вчителя-інноватора.

Такі педагоги добре знаються на предметі та люблять розповідати про нього нетипово: урізноманітнюють навчання роботою в парах, ігровими і творчими проектами, використовують сучасні мультимедійні засоби.

Вводили нові методики задовго до НУШ.

Учні відчувають таке захоплення вчителя своєю роботою і теж люблять вивчати цей предмет. 

Поважає кожну думку

Девіз такого педагога: «Немає неправильної думки». Він дозволяє своїм учням говорити усе, що вони думають. Вимагає лише аргументації, яку уважно вислуховує. 

Не нав’язує свою точку зору, а ставить для уточнення питання так, щоб дитина сама дійшла правильного висновку. 

Завдяки цьому підходу учні вчаться логічно висловлювати свої думки і мислити критично. Дуже корисне вміння. Не лише з предмету, а й у житті. 

Організатор 

Учитель-організатор проявляє себе під час проведення різних позакласних заходів. Людина-оркестр, яка може організувати не лише учнів, а й вчителів. Знає все про тімбілдінг та нетворкінг.

Учні зазвичай люблять цих педагогів. Ну, звісно: до них завжди можна прийти щось допомагати, а заодно відпроситися з інших предметів. А організаторські і менеджерські навички ніколи не будуть зайвими в дорослому житті.

Колекціонер сертифікатів

Такий вчитель — частий гість на різноманітних тренінгах, семінарах, майстер-класах. Задоволення отримує не стільки від нових знань, як від сертифікатів, яких у нього — ціла колекція. Ще декілька заходів — і він сам зможе їх проводити. 

Круто, якщо всі нові знання, отримані під час тренінгів, використовує на уроках. Але це не точно:)