Новини

Діти на карантині: що говорити про вірус та як це пережити

Карантин змінив плани, режим та звичний ритм життя багатьох людей. Тож у всіх батьків виникло питання щодо того, як пояснити ситуацію дітям та як організувати своє життя в цей непростий період. Разом з нейропсихологом та психологом у сфері дитячо-батьківських відносин Мариною Вежис з’ясовували, що говорити та як пережити період карантину з дітьми.

Що говорити дітям?

Правду. Зрозумілою для дітей мовою. Дуже важливо пояснити дітям, що це не вони винні у тому, що відбувається. Діти можуть думати, що це сталось через їх погану поведінку — наголосіть на тому, що це не так і вони зовсім непричетні. 

Як пояснити «дитячою мовою»? 

Використовуйте прості та зрозумілі для дітей слова. Дитячий психолог Світлана Ройз пропонує такий текст для пояснень:

«Зараз багато людей в різних країнах захворіли. Пам’ятаєш, коли ми хворіли, щоб не заразити інших і щоб швидше відновитися, ми залишалися вдома. І навіть не ходили ні до кого на день народження. І в кіно. Щоб вірус не поширювався, щоб люди менше хворіли, а особливо, щоб не хворіли діти — ухвалили рішення закрити на час школи і садочки. Щоб про нас подбати. Ми в безпеці. Ти будеш вдома і ми придумаємо, чим займатися цими днями».

Інший варіант — намалюйте плакат або зробіть колаж. Недарма з дітьми малюють плакати на випадки пожежі або з правилами дорожнього руху та поводження на воді. 

Коли ви візьмете вірус «на олівець», дітям буде спокійніше та зрозуміліше, що відбувається і які є стратегії рятування життя. Важливо показати дітям, що ви знаєте, що робити, якщо хтось захворіє.

Якщо у вас діти старшого віку, корисно поговорити про правила. Для чого взагалі існують правила (у театрі, дитячих кімнатах, правила дорожнього руху, правила в іграх). Усі вони написані задля того, щоб всім було спокійніше й комфортніше. Щоб всі були здорові та не наражалися на небезпеку. Згадайте разом, які є правила у вашому домі.

Подивіться мультфільм про COVID-19

Для малят МОЗ України та телеканал ПЛЮСПЛЮС запустили мультфільм «Дізнайся про свою суперсилу» — у ньому йдеться про те, як убезпечитися від COVID-19. 

Якщо діти просять подивитися декілька раз — дозвольте. Це те саме, що читати одну й ту саму книжку. Поки для дитини там є щось чаруюче та незрозуміле до кінця, вона проситиме читати знов і знов.

Покажіть, як мило «вбиває» віруси

Головна рекомендація від МОЗ — мити руки. Для того щоб наочно пояснити дітям, чому важливо мити руки з милом, UNICEF пропонує такий експеримент. Додайте в тарілку з водою чорний перець — це «віруси». Нехай дитина намочить палець і побачить, що «віруси» прилипли до неї. Тепер попросіть дитину намилити палець і занурити в воду з перцем — «віруси» розбіжаться!

Ще одне нагадування про миття рук 

Намалюйте ручкою на руці дитини «вірус». Якщо дитина миє руки протягом дня — «вірус» зникає. Так дитині легше пам’ятати про миття рук.

Як опанувати себе на час карантину?

Дайте собі (та дітям) час на адаптацію

Психологи регулярно проговорюють, скільки в нормі триває адаптація у дітей до садочка, до школи, до нових умов перебування. Важливо зрозуміти, що для всіх багато чого змінилося. Режими, навантаження, звичний уклад життя. Будь-які зміни — це завжди стрес. Психіці потрібен час для адаптації. Не нехтуйте цим!

Розкажіть близьким, що вам потрібен час наодинці

За рекомендаціями Світлани Ройз, у такий тривожний час дуже важливо залишати собі право на власний час та простір. Дітям корисно знати, що у мами зараз 5 чи 15 хвилин на турботу про себе. Так дитина вчиться поважати й свій простір. Власним прикладом вчите дитину турбуватися про себе.

Ритуали та режим

Звички і ритуали дуже важливі для сімей. Якщо ви збиралися за сніданком або вечерею, то продовжуйте цю традицію. А якщо ні – створіть їх. Це може стосуватися простих речей: вставати з ранку, приводити себе в порядок тощо. 

Поставте собі конкретні завдання, що повторюються. І навіть якщо ви залишитеся вдома, все одно у вас буде розпорядок. Наприклад, визначте, що о 15:00 телефонуєте батьками або чітко в певний час робите зарядку. Або 30 хвилин кожен день виділяєте на читання документації чи художньої літератури.

Дітям теж легше, коли вони дотримуються графіку. Допоможіть їм в цьому та складіть його разом. Також можете прописати те, що важливо робити в будь-якому разі та обмежити це в часі, наприклад, уроки та гаджети. Прибирання, почистити зуби, ліжко заправити, в душ сходити, мультики подивитися, погратися. Нехай дитина визначить, коли протягом дня їй прибирати, чистити зуби, заправляти ліжко, йти в душ, гратися чи дивитися мультики. Щось у графіку поставте самостійно, а щось — залиште на розсуд дитини.

Дозвольте дітям понудьгувати

Не біжіть їх веселити. Нудьга може стати великим ресурсом, якщо дозволити їй з’явитися. Нудьга допомагає запустити процес оцінювання свого стану. Що я можу та хочу? Нудьга вказує, що зараз ми займаємося не найцікавішою справою, але ж це цікаве десь є або його можна придумати. 

Дитині, яка нудьгує, зовсім не потрібно, щоб ви їй запропонували помалювати, поспівати чи подивитися мультики. Краще допоможіть їй зрозуміти себе. Часто вистачає того, що тато залишить на хвилинку свої найважливіші дорослі справи або обійме і просто посидить поруч: «Нудно? Так буває. Посидь зі мною. Давай разом трохи понудьгуємо. Хочеш поговорити?».

Вже через кілька хвилин малюк, отримавши підтримку, втече займатися тим, що вже придумав. Краще поділяти почуття дитини та вчити, що нудьга буває корисною. Не вказуйте, що робити, а дайте дитини важливу можливість: посидіти та розібратися у своєму стані, зрозуміти себе й власні бажання. Дихайте глибше та бережіть себе!