Відбиратимуть вчителі. Як МОН удосконалить підручники в школах
Новини Освіта

Відбиратимуть вчителі. Як МОН удосконалить підручники в школах

Вчителі вже почали відбирати підручники для третього класу НУШ, які надрукують цього року за державні кошти. Відбір літератури стартував 24 лютого та продовжиться до 12 березня. Редакція Promum дізнавалась, як планують покращити підручники в школах. 

Конкурс підручників: як це вже відбувається

Цьогорічні підручники вже пройшли перший етап експертизи. Загалом було представлено 72 проекти, а відхилено 11. На етапі апеляції всі підручники повернули до конкурсного відбору. Про це під час брифінгу повідомила міністерка освіти і науки Ганна Новосад.

Фото з пресконференції МОН

Педагоги обговорюють на методоб’єднаннях принципи і критерії відбору, а також якість навчальної літератури для Нової української школи. Вибір вчителів затверджується рішенням педради. 

Після цього школа, за результатами вибору вчителя, заповнює спеціальну форму в ДІСО (Державна інформаційна система освіти), яка автоматично направляє інформацію до Інституту модернізації змісту освіти та МОН. У міністерстві повинні ухвалити рішення про завершення конкурсу і рекомендувати перелік підручників для друку.


Читайте також: To do list от МОН. Как изменится образование в ближайшие 5 лет?


Турбота про вчителів та ніякого тиску

Під час брифінгу міністерка освіти і науки, зазначила, що в процесі відбору підручників вчителів захистять від можливого тиску з боку директорів шкіл та управлінь освіти, передає Укрінформ. Для цього міністерство запровадило спеціальну гарячу лінію, на яку можна повідомляти про випадки такого тиску. 

«Безпосередньо Сергій Горбачов, освітній омбудсмен, буде приймати і реагувати на скарги та координувати дії Інституту модернізації змісту освіти. В разі скарги установа може поставити під сумнів заявку від школи, а також МОН, яке може оперативно реагувати на прояви тиску», — зазначила Ганна Новосад.

Зокрема, вчителі можуть поскаржитися на тиск під час відбору підручника за телефоном (044) 248-17-50. Або освітньому омбудсмену за телефонами: +38 (044) 406-72-34, +38 (095) 143-87-26. 

Педагоги також можуть написати скаргу на поштову скриньку служби освітнього омбудсмена: ez@eo.gov.ua.

Чи вистачить грошей: бюджети

Міністерка також повідомила, що у 2020 році бюджет на підручники в школах склав 587,6 млн гривень. Загальний тираж цього року: 10 млн 498 тис. 348 примірників. До друку плануються підручники для 3-го класу — 4 млн 501 тис. 524 примірники і для 7-го класу – 2 млн 875 тис. 735 примірників.

Крім підручників 2020 року, друкуватимуться посібники для вчителів. Зараз планується оголосити відбір на 24 назви посібників, спрямованих для роботи з учнями початкової школи. Серед них література для організації освітнього процесу в інклюзивних класах, розвитку критичного мислення, формування ціннісних орієнтацій та емоційного інтелекту та інші.


Читайте також: Топ-10 побед МОН. Что получилось сделать в прошлом году?


Що планують ще зробити, щоб покращити якість підручників?

1. Удосконалити критерії відбору підручників. За словам міністерки, про це зауважили фінські експерти — партнери МОН.  Вони повідомили, що правила нечіткі та потребують доопрацювання.

2. Збільшити термін підготовки та експертизи підручників. Як пояснила Ганна Новосад, на підготовку підручників буде потрібно щонайменше два роки. Це необхідно на той випадок, якщо під час конкурсу експерти кажуть, що підручники погані. Так вони матимуть ще один рік, щоб знайти альтернативу. 

3. Упродовж півроку за підтримки фінської сторони створити автоматизовану систему експертизи. Про це заявив під час брифінгу керівник Українського інституту розвитку освіти Вадим Карандій.

4. З 2021 року оцінюватимуть і вибиратимуть підручники в школах не за класами, а відповідно до циклів навчання. Тобто вибиратимуть лінійки підручників одразу для 1–2, 3–4,  5–6, 7–9 та 10–12 класів.

5. Запровадити концепт навчальної літератури. Так, конкурс проходитиме не лише підручник, а й посібник для вчителя, зошит для учня та інші матеріали, які мають бути задіяні в навчальному процесі.

6. Захистити освіту. Як повідомив Вадим Карандій, усі питання, пов’язані із підручниками, протягом наступних 10 років планують розбити на три етапи:

  • вдосконалення тих процесів з експертування, які вже існують; 
  • створення нової моделі з 2021 року;
  • використання всіх переваг автономії і децентралізації освіти.