Інклюзивні класи: як навчаються діти з особливими потребами
Спецпроект

Інклюзивні класи: як навчаються діти з особливими потребами

Форма інклюзивного навчання існує в Києві з 2001 року. Спочатку це був пілотний проект у столиці, а з 2016 року одним із пріоритетів стало забезпечення рівних умов для звичайних учнів та з особливими потребами у школі. Формат інклюзивної освіти має значні переваги для всіх учасників процесу: як для особливих дітей, їх батьків, так і для інших дітей та навіть вчителів. Про навчання, готовність вчителів, батьків та шкіл до дітей з особливими потребами розповіла Промам Ганна Старостенко, заступник голови Київської міської державної адміністрації.

Про переваги спільного навчання  

Завдяки цілеспрямованому спілкуванню з однолітками у дітей з особливими потребами поліпшується когнітивний, мовний, соціальний та емоційний розвиток. При цьому ровесники відіграють роль моделей для таких дітей. У дітей є можливості для налагодження дружніх стосунків зі здоровими однолітками й участі в громадському житті. Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально, а не теоретично. Навчання проводиться з орієнтацією на сильні якості, здібності та інтереси дітей.

Водочас звичайні діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них. Вони навчаються співпраці, а також поводитися нестандартно, бути винахідливими і співчутливими.

Про батьків

Вчителі готові до таких дітей. Не готові батьки здорових дітей. Вони вважають, якщо у їхньому класі буде дитина з особливими потребами, то більше уваги концентруватиметься на ній і навчальний процес загальмується. Ми працюємо над цим, проводимо інформаційно-виховну кампанію. Розповідаємо, що діти виростуть гуманними, толерантними, отримають змогу допомогти тій людині, яка відрізняється від інших. Проводимо комплекс заходів від звичайного спілкування шкільного психолога чи асистента вчителя, який працює в таких класах з батьками, до конференцій та семінарів, які  проводяться на постійній основі в місті. Переважно робота ведеться спершу з вчителями та асистентами вчителів, директорами шкіл, які вже на місцях можуть вплинути на ситуацію і в правильний, толерантний бік її скерувати в разі конфлікту.

Про вчителів та асистентів

Щодо педагогів з інклюзивних класів, то, за нашими спостереженнями, вони краще розуміють індивідуальні особливості учнів, оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що дає їм змогу ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.

Останні три роки всі наші заклади будуємо як безбар’єрний простір, створюємо умови для того, щоб діти з особливими потребами могли навчатися. Коли відбувається реконструкція навчального закладу, це все також враховується.

В інклюзивних класах є асистенти, що допомагають дітям під час навчального і позанавчального процесу. Асистент вчителя забезпечує соціально-педагогічний супровід дитини з особливими освітніми потребами. Тобто разом із вчителем класу розробляє індивідуальні програми розвитку особливої дитини, адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних особливостей дитини, оцінює навчальні досягнення, сприяє виявленню та розкриттю здібностей, а також постійно спілкується з батьками, надаючи їм необхідну консультативну допомогу.

Ми активно співпрацюємо з Київським університетом імені Бориса Грінченка, засновником якого є міськрада. Цей вуз сьогодні готує фахівців-асистентів, які потім працюють в наших школах і садках з дітьми з особливими потребами. На базі Київського університету імені Бориса Грінченка створено науково-методичний та ресурсний центр інклюзивної освіти, який готує методичні матеріали. Аналогічний центр створюється на базі Київської міської психолого-медико-педагогічної консультації. Також для поліпшення професійного рівня наших педагогів в 2017—2018 навчальному році в програму курсів підвищення кваліфікації вчителів Інституту післядипломної педагогічної освіти КУ імені Бориса Грінченка введений курс підвищення кваліфікації асистентів вчителів.

За роботу в інклюзивних класах педагоги та асистенти педагогів отримують до 25% від окладу, що вирішує керівництво закладу. Перебування такої дитини у школі чи садочку на 100% оплачується державою.  

Про інклюзивні школи і класи

Інклюзивний клас по суті не відрізняється від будь-якого іншого звичайного класу. Такий клас можна створити за умови перебування від однієї до трьох дітей, які потребують такого навчання.

Є школи-форпости інклюзії — №168 на Оболоні, №275 на Троєщині. Вони давно займаються навчанням дітей з особливими потребами. У 168-й школі було добудовано ліфт і повністю зроблено реконструкцію з пристосуванням для дітей, що користуються візочками. До таких шкіл прикріплені комунальні автобуси, щоб розводити учнів по домівках.

Наша задача, щоб у кожній школі з’явився інклюзивний клас. Якщо є можливість, відкриваємо такі класи на першому поверсі, аби діставатися до нього можна було без сходів. Коли на першому поверсі все зайнято, розміщуємо такий клас на другому. В інклюзивних класах навчаються не лише візочники, а й діти з проблемами зору чи слуху.

 

Спілкувалась Ольга Заруба