Як допомогти дитині справитись з буллінгом у школі
Новини

Як допомогти дитині справитись з буллінгом у школі

Слово буллінг позначає агресивне переслідування одного з членів групи, а види цькування стали більш витонченими, наприклад кібер-буллінг … Але в цілому чи то приватні школи, чи державні, в класах, де 12 осіб або 35, ми можемо зустріти це явище — цькування , агресію, жорстоке переслідування того, хто чимось не схожий на інших.

Хто вони, діти-агресори?

У цькуванні завжди 4 групи учасників, про 2-х з яких постійно забувають, обговорюючи проблему буллінгу.

Дитина-агресор формується в сім’ї, в якій її або агресивно пресують, або просто ігнорують, забезпечуючи матеріальні потреби, але не помічаючи душевні. Буває, що агресором стає дитина, чиї батьки розлучаються. Вона болісно переживає те, що відбувається в родині і не знаходить іншого способу впоратися зі своїми почуттями.

У будь-якому випадку дитина-агресор — це та людина, якій з якихось причин не вистачає емоційного тепла і підтримки. І ось вона приходить в школу. Якщо в школі хороше середовище, педагог чуйний і розуміючий, то негативні прояви потенційного агресора будуть врівноважуватися і носити скоріше характер спалахів. Якщо дружелюбності немає, діти надані самі собі — негативні імпульси будуть скидатися на однокласників.

Свита агресора — діти, які болісно бояться опинитися на місці жертви. Тому вони стають на бік сили, думаючи, що з цього боку агресор їх не помітить. Часто вони виступають каталізаторами процесу цькування, провокуючи агресора. Знову ж в силу того, що побоюються — якщо перестануть труїти жертву, то можуть почати труїти їх.
Жертви — діти, які чимось відрізняються від інших, або провокують буллінг власною поведінкою. У будь-якому класі є умовно «інші» діти, вони можуть бути  дивакуватими, але в даному випадку завдання педагога легалізувати цю інакшість, надати їй позитивний соціальний зміст.

Будь-які дитячі поведінкові особливості, які негативно сприймаються групою, регулюють дорослі.

Наприклад, дитину, яка любить бути одна, на перерві шукає затишний простір для усамітнення, можна назвати інтровертом, який втомлюється від великої кількості контактів і потребує спокою. Плаксу можна назвати творчою і чутливою натурою. «Очкарика» похвалити за стильні окуляри і сказати, якої солідності вони надають образу. Тому тому, хто неохайно їсть і викликає смішки, завжди можна допомогти і навчити, як поводитися за столом. Декого підтримати за сміливість спроби. Все це завдання дорослих, і це важкі завдання, від яких дорослі намагаються відхреститися.

Свідки — численна, невидима група. Діти, які спостерігають, що відбувається навколо них кожен день, безпосередньо не беруть участь у цих заходах, але відчувають з приводу цього різні почуття.  За останніми дослідженнями проблеми буллінгу, свідки травмуються навіть більше, ніж сама жертва.

Як діяти дорослим?

Адміністрація школи повинна визнати факт цькування і взяти на себе відповідальність за її усунення. Часто для групи буває досить того, що з’являється відповідальний дорослий, він називає речі своїми іменами, дає кожному висловитися і говорить про те, що неприпустимо і більше так не буде.
Робота психолога з агресором з позиції сили марна. Агресора потрібно «приручати» нормальним людським ставленням, нестача яких і пробудила в дитині тваринні інстинкти.

Насправді буллінг — хвороба групи. І лікувати потрібно всю групу. Заходи повинні бути комплексними. Конфлікт — це стосунки рівних, він виникає в точці перетину інтересів. Буллінг — це відносини нерівні, мета одного — придушити, підпорядкувати іншого. Тобто це насильство. Будь-яке насильство можна зупинити. Це в наших силах.

Раніше ми писали: 3 методи допомогти дружині після пологів.