Школа без школи: Про дистанційне навчання під час карантину
Uncategorized Новости Учеба

Школа без школи: Про дистанційне навчання під час карантину

З 12 березня по всій території України запроваджено карантин. Усі навчальні заклади закриті для відвідування учнями та працівниками. Та це не причина припиняти навчання і з ранку до вечора грати в комп’ютерні ігри й зависати в Instagram. 

У 2020 році людство має безліч інструментів, за допомогою яких можна проводити уроки онлайн, готувати проєкти й презентувати їх.

Оксана Балакшина, директорка школи «Афіни», розповідає, як школи можуть налаштувати дистанційне навчання та роботу в умовах загального карантину.

 

Готуйтеся завчасно

Кожен зі співробітників, вчителів та учнів школи знає одне просте правило: щоб чогось навчати, треба навчитися самому. В умовах запровадження термінового карантину, коли майже ніхто до нього не готовий, це правило стає найважливішим. Усі — дорослі та діти — мають пристосуватися до нових умов, навчитися комунікувати та взаємодіяти онлайн.

Готувати до онлайн-взаємодії школа може завчасно. У першу чергу, адаптувати навчальні курси. Вони мають бути такими, щоб учні могли працювати з ними самостійно, і звертатися до вчителів по допомогу тоді, коли вона буде потрібна. Основний наголос слід зробити саме на самоосвіту та практичне відпрацювання матеріалу в групах. Це допоможе виховати в дітей звичку самостійно шукати інформацію і без страху підходити до нових завдань.

Також доцільно провести тренінги з метою освоєння онлайн-сервісів для проведення комунікації та уроків віддалено:

  • відеоконференції Zoom сервіс, який допоможе одночасно спілкуватися великій кількості людей. Підійде для проведення онлайн-занять, консультацій та роботи в групах;
  • документи Google текстові документи, презентації, таблиці та форми. Дуже прості та зручні в застосуванні, з можливістю організувати колективну роботу над ними;
  • месенджери (Telegram, Viber, Facebook Messenger) інструменти для підтримки швидкого зв’язку з батьками, колегами та учнями;
  • відеочати (Skype, Google Duo) підійдуть для проведення індивідуальних консультацій;
  • Classtime, Quizizz — сервіси для проведення онлайн-тестування. До речі, відомий багатьом Kahoot! виявився не дуже зручним при роботі у онлайн-форматі;
  • стрічки часу (Sutori) — дають змогу робити інтерактивні інструкції та колективно опрацьовувати навчальний матеріал;
  • у нас є власна система підтримки навчального процесу, але якщо у вас такої немає — спробуйте попрацювати з Google Classroom або з МійКлас;
  • і авжеж — електронна пошта, зручна для пересилання документів та формування розсилок на велику кількість людей.

Також у довготривалій перспективі можна облаштувати сайт школи як окрему платформу для обміну домашніми завданнями та проєктами. А ще краще, якщо вам вдасться отримати від Google право користуватись інструментами G Suite for Education. Тоді ви зможете створювати уніфіковані шкільні акаунти для всіх працівників та учнів. Автоматично з акаунтом з’являється доступ до багатьох інструментів Google, якими можна користуватися для спілкування та отримання завдань.

Усі нововведення слід донести й до батьків, які матимуть змогу вдома спостерігати за уроками дитини та разом із викладачами допомагати з онлайн-навчанням.

 

Не навчальна тривога

Карантин впроваджено, школи мають зупинити заняття у класах, а діти — залишитися вдома. Які ж дії школи? Насамперед не піддаватися паніці та взятися до активних дій.

Для учнів необхідно актуалізувати розклад занять та механіку підключення до онлайн-конференцій. З часом розклад може змінюватися, залежно від навчальної програми, успіхів учнів та навколишньої ситуації. Наприклад, онлайн-заняття стають коротшими, але збільшується час на самостійне виконання завдань та на онлайн-консультації.

Кожного навчального дня викладачі мають виходити на зв’язок з учнями за допомогою Zoom. Тож варто підготувати учнів та їхніх батьків, що для навчання будуть необхідні або стаціонарний комп’ютер з відеокамерою та мікрофоном, або ноутбук, або планшет із доступом до інтернету, або смартфон із підключенням до мережі 4G. Завдання повинні містити чіткі інструкції до їх виконання, а також посилання на відеоуроки, записані вчителями, та інші корисні ресурси.

Вчителі, своєю чергою, мають допомогти дітям зрозуміти, як треба виконувати ті чи інші завдання, як користуватися тими ресурсами, до яких їм надано доступ. І обов’язково давати вчасний зворотний зв’язок на дії, виконані завдання та питання дітей.

Батьки теж стають активними учасниками процесу дистанційного навчання, особливо якщо їхні діти навчаються у початковій школі. Батьки мають допомогти дитині зареєструватися на всіх платформах, що використовуються, та налаштувати необхідні акаунти. Також саме на батьків частково лягає контроль та допомога у виконанні завдань. І також спонукання дитини до інших корисних занять: танців, співів, віртуальних екскурсій, навчальних фільмів та мультфільмів, головоломок, пазлів і т. д.

 

Карантин це не канікули

Для того щоб діти не піддалися спокусливій думці перетворити карантин на щось схоже на безтурботні канікули, ми ввели спеціальний графік занять.

Домашня ізоляція може негативно впливати на загальне почуття та внутрішній клімат родини. Тому щоранку наші тьютори проводять групові онлайн-зустрічі з учнями. Вони спілкуються на теми здоров’я, музики та кіно, обговорюють важливі питання стосовно навчання, жартують та мотивують один одного на досягнення нових успіхів.

Потім вчителі проводять онлайн-заняття на платформі Zoom, відповідають на питання учнів, допомагають зрозуміти новий матеріал. Пояснюють, що саме їм потрібно зробити самостійно, й коли і як проводитиметься перевірка виконаних завдань.

У перервах вчителі фізичної культури та хореографії збирають усіх на обов’язкові 15-хвилинні розминки. Займаються онлайн-фітнесом, танцюють, розучують з дітьми нові комплекси рухів для укріплення м’язів та формування правильної постави. Адже сидяча робота й обмеження у прогулянках можуть негативно вплинути як на настрій, так і на самопочуття.

Викладачі образотворчого мистецтва проводять заняття у віртуальних музеях, а викладачі музики — у світових театрах: учні дивляться відеозаписи вистав та концертів, а потім обговорюють побачене й почуте. У цьому нам допомагають безліч відкритих доступів до архівів та трансляцій світових закладів. Наприклад, Віденська державна опера та Театр імені Івана Франка почали транслювати записи вистав онлайн.

Наймолодшим вчитися онлайн — найважче. Тож вчителі початкової школи проводять дистанційне навчання не тільки для дітей, але й для їхніх батьків: надсилають відеоінструкції, як користуватися особистими кабінетами учнів, як допомогти дитині виконати навчальне завдання, як підключитися до конференції Zoom, як зайти у Classtime. І також вони завжди готові надати батькам психологічну підтримку та допомогти спланувати розпорядок дня дитини.

 

І якщо кажуть, що криза — це можливість зробити крок у майбутнє, то завдання освітніх закладів показати найкращі шляхи до нього.