Експеримент редакції: в якому таксі безпечно їздити з дитиною
Важно знать

Експеримент редакції: в якому таксі безпечно їздити з дитиною

Усім відомо, що дітей можна перевозити в авто, лише надійно закріпивши — для їхньої ж безпеки. Проте якщо раніше це було виключно на совісті батьків, то тепер поліція має право оштрафувати водія за порушення правил. Це створило певні проблеми із поїздками, адже далеко не всі таксі мають автокрісло в салоні.

Редакція Promum поспілкувалася з різними службами таксі про те, як вони пристосовуються до нових правил. А також за завданням редакції журналістка Ярослава Кобинець разом зі своєю 2-річною донькою протестувала кожну з них у межах Києва і ділиться своїми враженнями.

Що відбувається?

В Україні впродовж двох місяців діє новий закон, який впровадив штрафи за перевезення дітей у автомобілях без спеціальних крісел. Власне, у правилах дорожнього руху і раніше існувала заборона на перевезення у автомобілях дітей, які нижчі за 145 см чи не досягли віку 12 років, «без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки». Лише наприкінці 2019 року парламент ухвалив законопроєкт, що запроваджує адміністративну відповідальність і штрафи за порушення цього правила: 510 грн або ж 850 грн, якщо порушення повторне.

Статистика

Ініціатори впровадження штрафів керуються турботою про безпеку дітей. Адже, за даними Національної поліції, щороку на українських дорогах гине щонайменше 3,5 тис. людей, приблизно 35 тис. отримують травми, і значна частина постраждалих — діти. Паски безпеки розраховані на дорослих і не можуть надійно зафіксувати меншого пасажира. Автори законопроєкту наводять дані Всесвітньої організації охорони здоров’я: правильно встановлені дитячі автомобільні крісла на 70% зменшують імовірність смерті немовлят і на 54–80% — трохи старших дітей. Водночас в Україні лише 12% дітей до 6 років перевозять у дитячих кріслах, для старших їх не використовують майже ніколи (Ipsos, 2016 рік).

Що робити батькам?

Якщо сім’я з дітьми має власне авто, туди слід встановити дитяче автокрісло. Проте складніша ситуація з поїздками в таксі: далеко не всі автомобілі обладнані такими кріслами. Батьки скаржаться в соцмережах, що таксисти відмовляються від замовлень, коли дізнаються, що серед пасажирів є дитина, іноді з картки пасажира ще й списують гроші. Чи підвищують тариф «за ризик», але дитина їде все одно без належних засобів безпеки. Брати автокрісло в таксі із собою теж не завжди зручно.

До того ж у правилах дорожнього руху вживається лише загальний термін «спеціальні засоби», до якого можуть належати як автокрісла, які фіксують дитину з різних боків, так і різноманітні бустери та кріплення, що дозволяють підігнати стандартний пасок безпеки під зріст дитини. Що з цих засобів надійно захищає дитину, а що ні — лишається на розсуд поліції.

Проводимо тест-драйв

Тест-драйв усіх таксі відбувся на маршруті дім — садочок. Це приблизно 4 км та 5–7 хвилин на авто.

Uklon: можна й без автокрісла

Автокрісло в таксі: тест-драйв

Що кажуть у компанії

Uklon не є класичною службою таксі з автопарком, це лише сервіс, який зв’язує водіїв і пасажирів. Як розповіли нам у пресслужбі сервісу, по всій Україні в них зараз є приблизно 28 тис. водіїв, з них близько 10% мають дитячі крісла чи бустери. В Uklon нам повідомили, що не знають достеменно чи штрафувала поліція їхніх водіїв за неналежне перевезення дітей.

«Як для водіїв, так і для клієнтів не все ще зрозуміло у нових правилах та у регулюванні нового закону. Й не всі, відверто кажучи, зараз усвідомлюють, якими є наслідки неуважного ставлення до взаємодії із замовленнями з обох сторін. Тому ми намагаємось бути гнучкими та лояльними до таких ситуацій. І зовсім скоро запропонуємо умови, які будуть більш комфортними», — повідомили в сервісі.

Зокрема, у грудні в застосунку з’явилася опція «Їду з дитиною», яка підвищує вартість поїздки на 30 грн. Таке рішення називають тимчасовим, адже в березні має з’явитися окремий тариф «Дитячий», у якому можна буде обрати кількість дітей та крісел або бустерів. Такі замовлення, запевняють в Uklon, зможуть отримати лише водії з належним обладнанням. До цього моменту дитячими кріслами та бустерами планують обладнати понад 500 автомобілів.


Читайте також: Как теперь возить детей в машине? Все о новом законе 


У разі виникнення конфліктів сервіс пропонує висловитися в застосунку: поставити відповідну оцінку водієві та прокоментувати ситуацію.

Наш тест-драйв

— Викликаємо таксі, обираємо послугу «Їду з дитиною». Вартість поїздки автоматично зростає вполовину, тепер це — 92 гривні. Три водії по черзі приймають замовлення, передзвонюють і кажуть, що повезуть нас без автокрісла. Я відмовляюся, оскільки за послугу вже сплачено. Четвертий водій, який прийняв замовлення, не передзвонює і врешті приїжджає без крісла. Розходимося мирно. Тим часом пройшло 40 хвилин, донька мерзне і натякає, що можна й перекусити. Скасовую пошук машини з автокріслом — ціна одразу падає на 30 гривень. Новий водій готовий їхати так. Каже, що возитиме дітей без крісел, поки не оштрафують. Та й узагалі думає, що скоро «шуміха» навколо закону стихне, і всі про нього забудуть. 

Плюси: можна викликати таксі з автокріслом, доступна ціна, нормальний стан машини.

Мінуси: водії беруть замовлення з автокріслом і пропонують їхати без нього за дорожчим тарифом.

Висновок: компанія декларує гнучкість у взаємодії водіїв та пасажирів, власне, з нашим тест-драйвом так і вийшло. Проте незрозуміло, чому замовлення пасажирки з дитиною, яке коштує дорожче, приймають водії без автокрісла. Оскільки така ситуація тимчасова, очікуємо нового тарифу, який зможе гарантувати безпечне перевезення дітей.

Uber: сподіваємося, що пощастить

Що кажуть у компанії

Uber аналогічно є сервісом, а не службою таксі. У компанії не відповіли, скільки зареєстрованих у них автомобілів мають автокрісла. Вони радять пасажирам зв’язуватися з водіями через застосунок, аби підтвердити наявність такого крісла або ж використовувати власне. Також там повідомили, що батьки можуть встановлювати власне автокрісло, бронюючи місця в Uber Shuttle (мікроавтобус, який їздить визначеним маршрутом і підбирає пасажирів), за це окрема плата не стягується. В Uber не поділилися своїми планами щодо вирішення проблеми з дитячими кріслами.

Наш тест-драйв

– У застосунку Uber вибрати послугу із зазначенням про автокрісло в салоні не можна, тому сподіваємося, що пощастить: під час попередніх поїздок нам іноді щастило. Цього разу водій погоджується їхати без крісла: «Тільки тихенько сядете». Зібрати тодлера зранку — справа нелегка, ми запізнюємось, водій вмикає функцію очікування, але на сам настрій поїздки це ніяк не впливає. Сьогодні з нас — 120 гривень. 

Плюси: швидке подання авто, нормальний стан машини.

Мінуси: відсутність послуги «Їду з дитиною» у застосунку; дорожче, ніж зазвичай.

Висновок: на автокрісло в таксі можна натрапити, а можна й не натрапити, і Uber цього не приховує. Наразі не схоже, щоб компанію турбували нові правила. Втім, доїхати з дитиною можна, хоч іноді — на свій страх та ризик.

Bolt: діти не передбачені, але їдьмо

Що кажуть у компанії

Пресслужба Bolt не відповіла на наш запит, тому ми відштовхуємося від коментарів, які вона раніше публікувала у Facebook. Компанія заявила, що підтримує ініціативу парламенту щодо посилення відповідальності водіїв за порушення правил перевезення дітей. Вона рекомендує своїм водіям не виконувати поїздку, якщо серед пасажирів є діти, а авто не обладнане спеціальним кріслом. Також Bolt просить водіїв встановлювати у свої авто дитячі крісла пасажирів.

«У деяких країнах, де працює сервіс Bolt, є окрема категорія автомобілів, обладнаних дитячими кріслами. Зараз ми переймаємо досвід і розглядаємо можливість створення такої категорії авто в Україні», – повідомили в компанії.

Наш тест-драйв

– Раніше цією службою таксі я не користувалася, тому з самого ранку встановлюю застосунок. Сервіс пропонує обрати різні авто, навіть для тварин, однак «дитячої» функції серед них немає. Викликаю найдешевше, приїздить за лічені хвилини. Дзвоню водієві та кажу, що буду з дитиною. Автокрісла у нього немає, та їхати нам недалеко, тож вирушаємо, як є. Тариф склав 26 гривень (можливо, я отримала знижку як новий користувач). 

Плюси: доступна ціна, швидке подання авто, нормальний стан машини.

Мінуси: відсутність послуги «Їду з дитиною» у застосунку.

Висновок: Bolt не рекомендує водіям без автокрісел брати пасажирів із дітьми, але вони беруть. Окрема опція та тариф для цього не передбачені, проте можна їхати, якщо батьки готові. Ймовірно, у майбутньому така функція з’явиться. 

OnTaxi: очікування vs реальність

Що кажуть у компанії

В OnTaxi забезпеченість дитячими кріслами залежить від класу авто: найбільше таких у класах «Стандарт» і «Комфорт». Для поїздки з дитиною в застосунку слід обов’язково вибрати опцію «Дитяче крісло», доплата становить 35 грн у Києві та 25 грн у Харкові. Якщо ж пасажир із дитиною цю опцію не вибрав, то водій може відмовитися від поїздки. Санкцій при цьому ні до кого не застосовують, лише роз’яснюють ситуацію всім сторонам.

«Ми намагаємося заохочувати водіїв, які з нами працюють, використовувати дитячі крісла. Проблеми в цій сфері нашому сервісу вдалося уникнути, бо ми почали вводити цю послугу ще в червні. Це була послуга суто для безпеки перевезення дітей. Тож на час прийняття закону ми були вже підготовлені та мали досвід запровадження цієї послуги», – повідомили у пресслужбі.

Наш тест-драйв

– Цього разу мобільний застосунок служби таксі встановлюю звечора. Картку підключити не вийшло: зранку шукаємо готівку по всіх кишенях і гаманцях. Викликаю таксі, в коментарях до замовлення вказую, що їду з дитиною. Час очікування машини 24 хвилини. Водій приїхав вчасно, автокрісла немає. Настрій у нього чудовий: у салоні чути запах вчорашнього свята. До дитини таксист ставиться дружньо, на прощання бажає щастя-здоров’я і гарного настрою. З усіх наших поїздок ця була найменш вдалою. 60 гривень — і ніколи знову.

Плюси: нормальний стан автомобіля, вчасне подання машини.

Мінуси: відсутність автокрісла, погана робота застосунку, ненадійний водій.

Висновок: замовити машину з автокріслом виявилося не так легко, як нам обіцяли. Але навіть без нього поїздка відбулася.

Pink Taxi: із кріслом та перспективами 

Що кажуть у компанії

Pink Taxi з’явилося в Києві нещодавно, коли закон про штрафи вже діяв. Служба позиціонує себе як таксі виключно для жінок та дітей, водійки — також жінки. У кожному авто є дитяче автокрісло. Також таксі пропонує послугу автоняні: водійка відвезе дитину в школу чи садочок. Візитівка — яскраво-рожеві автомобілі. Таксі має ліцензію, водії та пасажири застраховані.

автокрісло в таксі:

Автокрісло в таксі: тест-драйв

На жаль, служба не відповіла на наші запитання, проте з її Facebook-сторінки вдалося з’ясувати, що автопарк поки що дуже маленький, лише кілька авто, тому в пікові години вони не можуть впоратися з усіма замовленнями: є кілька скарг про те, що авто не вдалося викликати. Наразі це можна зробити тільки телефоном, але планується запустити мобільний застосунок.


Читайте також: Лайфхаки для спокойной поездки в машине с детьми


Наш тест-драйв

– Дуже чекала саме на цю поїздку. Оскільки таксі нове, застосунку в нього ще немає, а автопарк — невеликий, викликаю машину трохи завчасно. Номер знаходжу на Facebook-сторінці. Оператор обіцяє автомобіль уже за 10 хвилин, так і виходить. До нас приїжджає рожевий Opel Corsa, за кермом жінка в окулярах. Завантажуємось: у салоні на нас чекає рожеве автокрісло. Системи Isofix  (міжнародний стандарт кріплення дитячих крісел в авто) тут немає: доньку спершу фіксують пасками безпеки в автокріслі, потім зверху чіпляють великий ремінь. «І ви теж пристібайтеся», — каже мені водійка. Вона розповідає: машин у службі небагато, зараз саме готують нові, але з потоком клієнтів справляються. Скоро таксі запустить власний застосунок, поки що розрахунок можливий лише готівкою. Вартість поїздки — 51 гривня, це дешевше, ніж попередні дві. Маю сказати, що вона була для мене найкомфортнішою. Втім, за словами водійки, тата з донькою вони б не взяли. На прощання отримую пакунок візитівок: «Може, роздасте подругам».

Плюси: наявність автокрісла, швидке подання авто, нормальний стан машини, доступна ціна.

Мінуси: з дитиною має їхати лише мама, питання до безпеки встановлення автокрісла в салоні авто.

Висновок: Авто справді має крісло, проте, як виявилося, не зовсім безпечне. Можливо, в інших автомобілях ситуація краща — тестували тільки один. Для мами поїздка комфортна, а дописувачі в соцмережах висловлюють жаль, що сервісом не може скористатися тато з дитиною.

Підсумовуємо враження про нововведення 

– Моїй доньці зараз 2 роки і 9 місяців. За цей час наш спільний досвід використання таксі загалом позитивний. Зважаючи на історії подруг та інших знайомих мам, думаю, нам просто щастило, — ділиться враженням Ярослава Кобинець. З моменту ухвалення закону про автокрісла викликати таксі справді стало складніше. Ми одразу попереджаємо водія, що будемо їхати з дитиною — з кріслом чи без. Далі вирішує він. Траплялося, що викликали машину без крісла, але в салоні був бустер або ж водій витягав із багажника крісло, примотане до пінопластового блоку, такий собі власноруч змайстрований Isofix. Тому не можу сказати, що перевозити дитину в таксі стало безпечніше.


Теоретично ініціативи підвищити безпеку перевезення дітей звучать добре і не повинні мати противників. Проте в українських реаліях склалося інакше. Держава поклала на таксі зайвий тягар, який таксі, у свою чергу, переклали на батьків. Батьки, які перевозили своїх дітей у автокріслах і без закону, продовжать це робити. Решта ж, швидше за все, їздитиме так, як і їздила.

Принаймні поки що нам не відомі випадки, аби хтось реально був оштрафований за порушення правил перевезення дітей у таксі. Якщо до традиційних служб таксі можна в умовах ліцензування прописати вимогу мати автокрісло у кожній машині, то сервіси Uklon, Uber тощо під таке регулювання не потрапляють. Без створення продуманого механізму, в основі якого лежать не штрафи, а реальне бажання захистити наймолодшу категорію громадян, закон ризикує перетворитися на імітацію.

Над матеріалом працювали:

Анастасія Вітер та Ярослава Кобинець