Важно знать

Поради психолога батькам першокласників

В кінці 2016 року мене запросили на батьківські збори до однієї з київських шкіл, виступити з рекомендаціями для батьків. Адже за 4 місяці навчання в школі, ще не всі батьки та діти увійшли у режим навчання. Ділюся порадами і з вами – батьки першокласників.

Ось і пролетіли дитячі зимові канікули. І першокласникам знову пора до школи. Знаєте, що заважає вчителю працювати?

1. Не всі батьки зрозуміли, що правила в школі зовсім не такі як у садочках. ( В основному батьки у яких перші дітки)

2. Запізнення діточок на урок;

3. Діти приходять незібраними до школи (без зошита, пеналу, альбому і таке інше);

4. Часті суперечки між дітьми на перервах.

5. Група в вайбері;

Звичайно, система освіти потребує реорганізації в цілому. Але на теперішній час маємо, що маємо. Тому важливо бути у довірливих стосунках з своїми дітками та вчителем. Що потрібно знати батькам:

1. Школа – це навчальний заклад

Провідна діяльність школяра – навчальна. Тобто в школі все розраховано на те, що ваша дитина готова до навчання, і система освіти побудована саме таким чином. Діти фізіологічно готові до школи в 7 років. Саме в цьому віці дитина може висидіти на уроці 30 хвилин, докладаючи зусиль волі та контролюючи свої бажання. До цього віку дітки ще хотять гратися. Навіть ящо їх інтелектуальний розвиток досить високий все ж таки провідна діяльність — ігрова. В школі у дітей іде зміщення авторитету з батьків на вчителя. Ставтеся до цього з повагою, розумінням, та без ревнощів. Вашій дитині ще не один рік з цим вчителем працювати. Задача батьків не конкурувати з авторитетами, а бути уважними. Пам’ятайте, що ми втрачаємо авторитетність, коли дозволяємо собі емоційні гойдалки, коли кажемо неправду, коли не розвиваємося, коли за собою не доглядаємо. Якщо вам не подобається вчитель, школа, ви маєте повне право перевести дитину до іншого навчального закладу.

2. Урок починається о 8-30

Це означає, що всі дітки в цей час сіли за свої парти і урок розпочався. Увага у дітей ще нестійка. Дітям потрібно докласти багато зусиль щоб зосередитися на класній роботі. Коли інші діти запізнюються, всі відволікаються на сторонній шум, вчителю необхідно витратити додаткових зусиль, щоб знову повернути увагу дітей в потрібне русло. Програма розписана на 30 хвилин уроку. У вчителя є свої обов’язки по методичному проведенню уроку. Він працює на ваших діток. Встановлено, що перший урок приходиться на період впрацювання в навчальний процес, другий урок – пік працездатності. Вилике напруження розумових сил у першокласника не буває довгим, тому вже до третього уроку працездатність падає, а до четвертого — залишається мінімум внутрішніх резервів. Для того, щоб запобігти запізненням до школи, дітям потрібен розпорядок дня: спати вкладати раніше, будити завчасно, щоб дитина прокинулася, і у вас було ще трішки часу в запасі. Спати першокласник повинен не менше 9 годин. Якщо ви бачите, що не встигаєте на перший урок– приводьте на перерві після першого уроку, залишайте дитину дома – робіть іноді і такі свята, особливо для 6-річок. Звичайно, щоб це не було нормою.

3. Щоб ваша дитина працювала на уроці, допоможіть їй зібрати все необхідне для уроків з вечора

Якщо до 1 класу ваша дитина не досить самостійна, їй важко буде справитися з задачею самостійності щодо зборів до школи. Допоможіть їй. Спочатку покажіть, як потрібно збирати портфель, потім зберіть його разом, і лише потім передавайте самостійність дитині. Щоб підтримати самостійність, запитуйте, що дитина поклала у портфель, які уроки в неї завтра, що потрібно взяти. Задавайте більше питань. Хваліть дитину за самостійність. Не шкодуйте добрих та гарних слів.

4. Діти часто спиричаються, не вміють домовлятися між собою, б’ються

Соціалізація – це невід’ємна частина процесу розвитку дітей. Досить часто дитина іде до школи з незнайомими дітками, і їй потрібна допомога в адаптації. Звичайно, для вас ваша дитина завжди найкраща. Потрапляючи у нове, незвичне середовище діти можуть вести себе не так, як ви звикли. Спостерігайте за ними, запитуйте вчителів. Допоможіть дітям, розказуйте та показуйте, як правильно будувати стосунки з однолітками. Коли батькам потрібно втручатися в ситуацію? Якщо суперник вашій дитині під силу – будьте поруч. Якщо сильніше – стійте позаду. Якщо сили не рівні – ставайте попереду дитини. Якщо вчитель не зовсім задоволений поведінкою вашої дитини, дитина позаду вас, адже вона повинна розуміти, що мама чи тато захистить. Розбирайте ситуацію дома за чашкою чаю. Це хороша нагода побути разом та розібрати вчинки дитини на хороші та не дуже. Пам’ятайте, дитина завжди ваша люба, а вчинки бувають різні. Саме тому батьки поруч, щоб допомогти.

5. Група в вайбері

З одної сторони досить корисна для обміну інформацією. З іншої сторони – для розповсюдження пліток та паніки. Для вашого ж спокою , вирішуйте всі питання, що стосуються вашої дитини безпосередньо з вчителем у позаурочний час. Попередньо з’ясуйте коли вчитель може з вами поспілкуватися. Всі ваші «болючі» питання вирішуйте з вчителем без присутності дитини. З’ясовування стосунків з учителем при дитині не додасть вам авторитетності в очах вашої дитини. Своєю поведінкою ви вчите ваших дітей, кожної хвилини. Якщо ви будете розповідати, що сваритися не можна, а самі будете демонструвати таку поведінку – дитина буде робити теж саме.

Навантаження на дітей дуже велике, зовсім інший графік, не схожий на те, що було раніше у дитячому садочку. Протягом дня діти ведуть досить пасивну діяльність – дозвольте їм стрибати, бігати, галасувати після школи. Дайте їм більше свободи та руху. Обіймайте їх, цілуйте, розмовляйте зі своїми першокласниками. Дитинство таке швидкоплинне. Здоров’я Вам, терпіння та гарного настрою поруч з вашими діточками у новому році!

Психолог Оксана Пономаренко