Ви, мабуть, не раз помічали малючків, які ще сидячи у дитячих візочках, тримають в руках батьківський смартфон з мультиками чи простенькими іграми. Помічали, наскільки тихіше стало в чергах, особливо в дитячих поліклініках? Діти не нудяться, не ганяють коридорами, не дратують батьків, персонал і один одного — в кожного є гаджет.
Одразу пригадуються два відеоролики щодо цього. Про те, що інтернет — це погано і про те, що інтернет — це добре. З однаковим відеорядом, але різним закадровим текстом.
Проте, як каже чудовий вислів, який приписують Бісмарку: “If you can’t beat it, lead it” (Якщо не можеш запобігти цьому — очоль це). Тож якщо вже так сталося, що в світі є інтернет, і є діти, то навряд чи дорослі зможуть віддалити їх одне від одного, але цілком можливо певним чином впорядкувати і сумістити ці явища.
Вікові особливості
До 3-х років
Перегляд мультиків радять починати не раніше 2 років, тривалістю 10-15 хв. На цьому етапі дуже важливо не переривати мультики, щоб дитина сприймала завершений сюжет.
3-6 років
Починаючи з 3 років, можна раз на день переглядати мультик тривалістю 1 годину.
Діти 4-6 років можуть дивитися два годинних мультики на день, але з перервою: вранці і по обіді.
Оскільки дітям дошкільного віку в інтернеті вмикають переважно мультики і, можливо, передачі для розвитку, то можна орієнтуватись на ці норми.
6-8 років
Наприклад, є діти, які з більшою радістю вчаться спершу писати, аніж читати. Справді, коли вже знаєш літери, можна обирати — читати чиїсь слова чи писати власні. От для таких “письменників” дуже цікаво встановити чатик, в якому дитина може спілкуватись з батьками. Писати вручну в цьому віці ще буває непросто, бо м’язи руки ще не повністю сформувались, але набирати текст на клавіатурі — вже цілком реально.
У цьому є багато плюсів:
- діти значно швидше опановують читання
- встановлюються тепліші стосунки між батьками і дітьми. Уявіть тата, який посеред робочого дня отримує таке повідомлення: “тАТо я т е бе лублу @@@____63/4700## :)”
- згодом дітям набагато простіше пояснити, що в комп’ютері є не лише розваги, але й робота.
Єдине, що важливо, — щоб це був особистий чатик дитини. Не можна допускати ситуацію, коли дитина надсилає з вашого телефона послання від вашого імені. Окрім того, що це може вам нашкодити, це також спотворює уявлення дитини про безпеку в інтернеті. Про це буде трохи далі.
8-10 років
Приблизно з 8-10 років діти навчаються серфити в інтернеті — шукати необхідну їм інформацію. На цьому етапі батьки можуть прищепити дітям одну дуже цінну рису — завжди шукати значення невідомих слів чи явищ, які зацікавили.
Звичка користуватись лише тими словами, значення яких ти розумієш, — це одна з умов коректного мислення. До того ж, дитина вчиться ставити запитання і її допитливість постійно підживлюється. На першому етапі достатньо познайомити дитину з вікіпедією, але згодом — необхідно навчити фільтрувати інформацію, розпізнавати надійні джерела.
Дуже важливо показати, що не вся інформація в інтернеті є достовірною чи повною. Наочною є пропозиція дитині знайти статтю у вікіпедії на тему, яка дитині добре знайома: про комп’ютерну гру, улюблений мультсеріал, динозаврів, випікання вафель, що завгодно. І дати дитині переконатись, що часто інформація надається дуже поверхнево. Тож варто враховувати це в інших пошуках.
На цьому етапі, 8-10 років, не зайвим буде застосування “батьківського контролю” на гаджеті, з якого дитина виходить в інтернет, щоб запобігти небажаному контенту. Бо сцени насильства чи порноконтент не можна “розбачити”. Як свідчать опитування, сучасні діти вперше бачать порно в 7-9 років (часом показують друзі в школі, іноді випадково натрапляють в інтернеті), коли це ще дуже зарано і може зашкодити. Також є можливість придбати premium-аккаунт в youtube і прибрати рекламу, яка зайве перевантажує нервову систему.
Неминучим також є те, що молодші діти потрапляють до гаджетів раніше свого віку, слідом за своїми старшими братиками і сестричками. Але це вже особливості порядку народження, які мають і свої переваги, і вади.
12-15 років +
У підлітковому віці 12-15 років і далі, дорослі вже не можуть особливо впливати на те, що знаходять діти в інтернеті. Хоча б тому, що часто діти стають більш обізнані за батьків в питаннях обмеження доступу.
Тому до цього часу важливо прищепити дві важливі думки:
- інформаційні технології — не лише для розваг. Окрім джерела комп’ютерних ігор, фільмів і соцмереж, інтернет — це чудовий інструмент для освіти і самореалізації;
- правила безпеки в інтернеті не менш важливі за безпеку в реальному світі.
Ілюстрації: Антон Омельченко